Sonda tlenowa, zwana także sondą lambda, jest czujnikiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania samochodu.
Mierzy ona ilość tlenu w gazach wydostających się z samochodu przez układ wydechowy. Dr Gunter Bauman stworzył ten czujnik w latach 60. ubiegłego wieku, kiedy pracował dla firmy Robert Bosch GmbH.
Jednak jak każde inne urządzenie mechaniczne, czujnik tlenu w końcu ulegnie awarii. Jeśli ulegnie awarii, Twój samochód będzie zachowywał się nieprawidłowo. W tym artykule przedstawimy typowe objawy, lokalizację i koszt wymiany. Po pierwsze, omówimy pokrótce objawy, których należy szukać:
Najczęstszym objawem uszkodzenia czujnika tlenu jest niezaliczenie testu emisji spalin oraz zapalenie się kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej. Można również zauważyć takie objawy, jak niski przebieg, nierówna praca silnika na biegu jałowym i gaśnięcie silnika.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 5 objawów, które mogą wskazywać na zbliżającą się awarię czujników tlenu.
Spis treści show Objawy uszkodzonego czujnika tlenu O2 1. Zapala się kontrolka Check Engine 2. Niski przebieg 3. Zanik zapłonu w silniku 4. Nieudany test emisji spalin 5. Nierówna praca na biegu jałowym Co to jest czujnik tlenu? Położenie czujnika tlenu Koszt wymiany czujnika tlenuObjawy uszkodzonego czujnika tlenu O2
1. Zapala się kontrolka Check Engine
Czujniki są bezpośrednio połączone z komputerem pokładowym samochodu. Komputer odbiera dane z czujników i analizuje je. Jeśli jednak otrzyma nieprawidłowe dane lub nie otrzyma ich wcale, na desce rozdzielczej zapala się kontrolka check engine.
Zapewne wiesz już, że kontrolka check engine może zapalić się z różnych powodów; teraz wiesz, że jednym z nich może być uszkodzony czujnik tlenu.
2. Niskie przebiegi
Uszkodzony czujnik O2 zakłóca pracę silnika. Nie tylko do układu pompowana jest niewłaściwa ilość paliwa, ale również zaburzony jest stosunek powietrza do paliwa. W efekcie zużywane jest więcej lub za mało paliwa, a przebieg ulega skróceniu lub wydłużeniu. Jeśli częściej tankujesz paliwo, przyczyną może być uszkodzony czujnik tlenu.
Uszkodzony czujnik tlenu nie pozwala komputerowi określić stosunku powietrza do paliwa dla danego silnika. W rezultacie odczyty są zniekształcone, co wpływa na osiągi i zużycie paliwa przez samochód.
3. Niewypał silnika
Zniekształcony stosunek paliwa do powietrza powoduje, że silnik zaczyna przerywać zapłon lub cofać zapłon. Jeśli silnik otrzyma zbyt dużo paliwa, nie będzie w stanie spalić go w całości, co spowoduje zgaśnięcie iskry ze świecy zapłonowej, a w efekcie - przerwanie ognia.
Zbyt uboga mieszanka również powoduje niewypały, gdy nie ma paliwa do zapłonu.
Czujnik O2 odgrywa między innymi ważną rolę w monitorowaniu sterowania silnikiem i zasilania paliwem, więc jeśli czujnik zostanie uszkodzony, ogólny stan silnika ulegnie pogorszeniu.
4. Nieudany test emisji spalin
Zły lub uszkodzony czujnik tlenu nie tylko wpływa na wydajność silnika i zużycie paliwa, ale także prowadzi do nieprawidłowych pomiarów emisji spalin.
W rezultacie możesz mieć problemy podczas badania emisji lub kontroli, ponieważ testy emisji zakończą się niepowodzeniem.
Jeśli wiesz, że Twój samochód ma złe wyniki pomiarów emisji, istnieje duże prawdopodobieństwo, że czujnik tlenu jest uszkodzony.
5. Nierówne obroty na biegu jałowym
Zły skład mieszanki paliwowo-powietrznej spowodowany przez uszkodzony czujnik O2 jest szczególnie zauważalny na biegu jałowym bez obciążenia.
Aby samochód mógł pracować na biegu jałowym bez zgaśnięcia, musi mieć idealną mieszankę paliwowo-powietrzną, a jeśli czujnik tlenu zakłóca tę mieszankę, można zauważyć nierówną pracę silnika na biegu jałowym lub zgaśnięcie silnika na biegu jałowym.
Co to jest czujnik tlenu?
Czujnik tlenu to urządzenie elektroniczne zainstalowane w samochodzie, które mierzy ilość i stężenie tlenu w spalinach. Znana jest również jako sonda lambda.
Zaawansowana technologia motoryzacyjna umożliwia produkcję najbardziej wydajnych sond tlenowych. Sonda lambda jest niezbędnym elementem wszystkich pojazdów wyprodukowanych po 1980 roku. Głównym zadaniem sondy lambda jest zbieranie danych o ilości tlenu dostępnego do spalania i przesyłanie ich do układu sterowania silnikiem.
Układ ten wykorzystuje te dane do wtrysku paliwa i innych celów.
Sondy tlenowe zwykle nie ulegają całkowitemu uszkodzeniu, ale ich sprawność maleje z czasem.
Położenie czujnika tlenu
Czujnik tlenu O2 jest umieszczony w układzie wydechowym pojazdu, zwykle na kolektorze wydechowym lub w pobliżu silnika.
W pojeździe może znajdować się kilka czujników tlenu. Czujniki te są zawsze umieszczone w strumieniu spalin pojazdu.
W większości samochodów jeden czujnik O2 znajduje się blisko silnika, zwykle w kolektorze wydechowym. Niektóre samochody mają dwa lub więcej czujników O2, a drugi czujnik tlenu jest zwykle instalowany za katalizatorem.
Pomaga to monitorować wydajność katalizatora poprzez porównanie odczytów przed i po.
Koszt wymiany czujnika tlenu
Średni koszt wymiany czujnika tlenu wynosi od 100 do 250 dolarów. Koszty robocizny wahają się od 50 do 250 USD. Całkowity koszt wymiany czujnika tlenu wynosi od 150 do 500 USD.
Na podstawie raportów z różnych obszarów i typów pojazdów obliczyliśmy średni zakres kosztów wymiany czujnika tlenu.
Jeśli planujesz samodzielną wymianę czujnika tlenu, zazwyczaj kupujesz tylko części. Pamiętaj, że wszelkie części znajdujące się na rurze wydechowej mogą być zardzewiałe i trudne do poluzowania. Niektóre czujniki O2 są też bardzo źle umiejscowione, w zależności od modelu samochodu.
Jeśli korzystasz z usług warsztatu samochodowego wysokiej jakości, koszt jest zwykle wyższy niż w przypadku naprawy samochodu przez niezależnego mechanika. W przypadku wynajęcia mechanika do naprawy samochodu, oprócz kosztów zakupu części, zapłaci on za naprawę od 50 do 250 USD.
Ze względu na tak duże wahania cen, dobrze jest przeprowadzić rozeznanie rynku i uzyskać kilka ofert od różnych mechaników. Można też zapytać ludzi w okolicy, którzy niedawno wymieniali lub naprawiali urządzenie.