img

5 Symptomów złej geometrii kół (dlaczego powinieneś ją naprawić)

Kiedy jedziesz drogą, a Twój pojazd ciągle ściąga na jedną stronę - to coś więcej niż tylko irytacja. Jest to główny znak, że potrzebujesz geometrii kół, a jeśli go zignorujesz, to tylko zaprosisz więcej problemów.

W tym poradniku omówimy pięć najważniejszych objawów świadczących o tym, że Twój samochód potrzebuje geometrii kół. Następnie omówimy różne rodzaje geometrii kół i dlaczego są one tak ważne dla Twojego pojazdu. Przyjrzyjmy się szybko możliwym objawom:

Najczęstszym objawem nieprawidłowej geometrii kół jest to, że Twój samochód ściąga na jedną stronę podczas jazdy z większą prędkością. Jeśli Twoja kierownica nie jest wyrównana podczas jazdy po prostej drodze, jest to również silny znak, że zbieżność kół jest zła.

Podczas gdy zła zbieżność kół może prowadzić do zwiększenia kosztów utrzymania, jeśli nie wiesz, co się dzieje, nigdy nie będziesz wiedział, że musisz to naprawić. Oto bardziej szczegółowa lista najczęstszych oznak złego wyrównania kół:

Spis treści Pokaż Symptomy złej geometrii kół 1. Pojazd ściąga na jedną stronę podczas jazdy 2. Kierownica nie jest prawidłowo ustawiona 3. Nierówne zużycie opon 4. Odgłosy piszczenia podczas jazdy 5. Wibrująca kierownica Rodzaje regulacji kół 1. Kąt pochylenia koła 2. Kąt zbieżności kół do wewnątrz i na zewnątrz 3. Kąt kółek Dlaczego geometria kół jest ważna

Symptomy złej geometrii kół

1. Pojazd ściąga na jedną stronę podczas jazdy

Jest to zdecydowanie najczęstszy objaw, że Twój pojazd potrzebuje geometrii kół. Jeśli jedziesz prosto po drodze i zdejmiesz ręce z kierownicy, Twój pojazd powinien nadal kierować się prosto. Choć może się to zmieniać od czasu do czasu ze względu na stan drogi, nie powinien on zawsze ciągnąć w tym samym kierunku.

Jeśli Twój pojazd konsekwentnie ciągnie w tę samą stronę, gdy nie trzymasz aktywnie kierownicy w miejscu, są szanse, że potrzebujesz zbieżności kół.

2. Kierownica nie jest prawidłowo wycentrowana

Gdy kierownica jest całkowicie wyśrodkowana, koła przednie również powinny być wyśrodkowane. Jeśli wyśrodkujesz kierownicę podczas obracania pojazdu, to jest to problem z osiowaniem.

Ten konkretny problem może dotyczyć zbieżności kół, zbieżności kierownicy lub zbieżności kolumny kierowniczej. Bez względu na to, co jest problemem, wyrównanie powinno załatwić sprawę.

3. Nierówne zużycie opon

Jeśli opony Twojego pojazdu są źle ustawione i nie poprawisz tej sytuacji, będziesz miał do czynienia z nierównomiernym i nietypowym zużyciem opon. Prawidłowa rotacja opon pomoże złagodzić ten problem, ale nie uchroni opon przed nietypowym zużyciem i szybszym niż przeciętne zużyciem.

Ponieważ jedna opona nie jest prosta podczas jazdy, stale ociera się o siebie pod kątem podczas jazdy. Prowadzi to do przedwczesnego zużycia i powoduje konieczność wymiany opon znacznie wcześniej niż zwykle.

Ponadto, kładziesz dodatkowy nacisk na układ kierowniczy i elementy zawieszenia przy tym kole, a oni zużywają się przedwcześnie też.

4. Piszczące odgłosy podczas jazdy

Jeśli niewspółosiowość jest wystarczająco zły, usłyszysz piskliwy hałas podczas jazdy. Ten hałas pochodzi od opon ciągnących się po chodniku, a nie toczących się jak należy. Prawdopodobnie usłyszysz te piszczące dźwięki tylko wtedy, gdy zbieżność jest szczególnie zła, a jeśli tak jest, musisz ją natychmiast naprawić.

5. Wibrująca kierownica

Jeśli potrzebujesz wyrównania kół i jest ono wystarczająco złe, możesz odczuwać wibracje na kierownicy podczas jazdy.

Wibracje te są spowodowane tym, że opona przeskakuje po nawierzchni w trakcie jazdy. Przeskakiwanie wywiera nacisk na wszystkie elementy układu kierowniczego znajdujące się pomiędzy kierownicą a oponami, czego efektem są odczuwalne drgania.

Powiązane: 5 Przyczyn drgań kierownicy podczas jazdy

Rodzaje regulacji kół

Istnieją trzy różne rodzaje ustawienia kół, które można wykonać w oponach - i chociaż niektórzy kierowcy celowo tworzą takie warunki, zawsze prowadzą one do przedwczesnego zużycia i zmniejszenia wydajności. Trzy rodzaje ustawienia kół to:

1. Kąt pochylenia kół

Kąt pochylenia kół oznacza sposób, w jaki góra opony jest pochylona w stosunku do jej dołu. Jeżeli góra opony wystaje bardziej w kierunku krawędzi samochodu, mamy dodatni kąt pochylenia. Jeżeli spód opony wystaje dalej, mamy do czynienia z ujemnym pochyleniem.

Zarówno dodatnie, jak i ujemne pochylenie zmniejsza przyczepność każdej opony i prowadzi do jej przedwczesnego zużycia.

RELATED: Dlaczego samochody tuningowane mają bardzo pochylone koła?

2. Kąt zbieżności kół

Zbieżność oznacza sposób, w jaki przód opony jest pochylony względem tyłu opony. Jeśli przód opony jest skierowany do wewnątrz, to mamy do czynienia z "zbieżnością". Jeśli przód opony wskazuje na zewnątrz i z dala od samochodu, masz "tow-out". Nieprawidłowo ustawiony hol prowadzi do przedwczesnego zużycia opon, a opony będą "pomijać" podczas jazdy.

3. Kąt wyprzedzenia

Ostatnim ważnym elementem regulacji kół jest kąt wyprzedzenia. Kąt wyprzedzenia odnosi się do sposobu mocowania zawieszenia pojazdu do piasty. Jeśli górny punkt odchyla się w kierunku tyłu samochodu, masz ujemne kółko, a jeśli odchyla się w kierunku przodu, masz dodatnie kółko.

W przeciwieństwie do innych wyrównań, które zawsze chcesz prosto w górę, faktycznie chcesz lekki dodatni caster, aby pomóc kontrolować swój pojazd.

RELATED: Jak długo trwa wyrównanie kół?

Dlaczego geometria kół jest ważna

Regulacja kół jest krytyczną częścią Twojego pojazdu. Choć może Ci się wydawać, że to nic takiego, jeśli zbieżność jest trochę nie w porządku, to możesz nie zdawać sobie sprawy, że im dłużej pozwolisz na to, tym gorzej będzie i tym więcej szkód spowodujesz.

Opony zużywają się przedwcześnie to tylko początek. Zużywają się również elementy zawieszenia i układu kierowniczego, a jeśli zbieżność jest wystarczająco zła, można skończyć się złamaniem rzeczy.

Równie złe jest zmniejszenie wydajności, które powodują złe wyosiowanie kół. Otrzymasz gorszą trakcję, co uniemożliwi Ci przyspieszenie tak szybko, a co ważniejsze, zwiększy niezbędną drogę hamowania.

Dla wszystkich tych wydajności i przedwczesnego zużycia obawy, trzeba dostać wyrównanie naprawić jak tylko zauważysz problem. Choć może Ci się wydawać, że jest to kosztowny proces - nie może to być dalsze od prawdy.

Dowiedz się więcej o kosztach sprawdzając nasz inny artykuł: Wheel Alignment Cost.

Tak czy inaczej, to niewielka cena, którą trzeba zapłacić, aby przejechać kilka tysięcy kilometrów na oponach i zachować elementy zawieszenia i układu kierowniczego na kilka dodatkowych lat. To niewielka cena, którą trzeba zapłacić teraz, a która z pewnością zwróci się w przyszłości.

Robert Antkowiak

Redakcja Meguiars.com.pl

Zobacz również