img

Kod P0420 - znaczenie, przyczyny, objawy (i jak naprawić)

Jeśli zapali się lampka kontrolna silnika Twojego samochodu i na czytniku kodów zobaczysz kod P0420, nie wpadaj w panikę. Ten artykuł pomoże Ci zrozumieć, co oznacza ten kod błędu, co może być jego przyczyną i jak go naprawić.

Z doświadczenia wiemy, że P0420 może być dość zdradliwy do pozbycia się bez odpowiedniej wiedzy. Jednym z głównych powodów jest to, że jeśli wymienisz część i zresetujesz kody, może upłynąć bardzo dużo czasu, zanim pojawi się ponownie.

W tym wpisie na blogu, odpowiemy na wszystkie te pytania i więcej. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się wszystkiego, co musisz wiedzieć o kodzie P0420.

Spis treści show Definicja kodu Co oznacza kod P0420? Symptomy P0420 Jak poważny jest kod P0420? Kod P0420 Przyczyny Jakie naprawy mogą naprawić kod P0420? Wspólne błędy diagnozy P0420 Powszechne przyczyny kodu P0420 według modelu samochodu 1. Chevrolet 2. Toyota i Nissan 2. Ford 3. Subaru i Honda 4. Volkswagen (VW) / Skoda / Seat / Audi A4 1.8T / V6 2.4 Zalecane narzędzia do diagnozy Jak zdiagnozować kod P0420 Uszkodzony katalizator Przyczyny Szacunkowy koszt naprawy Czy mogę usunąć jakieś części, aby pozbyć się kodu P0420? Jak wyczyścić kod P0420? Powiązane kody:

Definicja kodu.

P0420 - Wydajność systemu katalizatora poniżej progu (Bank 1)

Co oznacza kod P0420?

Kod P0420 to skrót od "Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)". Wskazuje on po prostu, że ECM wykrył zbyt niską wydajność katalizatora na Banku 1. Może to być spowodowane albo wadliwym katalizatorem, albo fałszywym alarmem spowodowanym przez wadliwy czujnik O2.

Moduł sterujący silnika (ECM) wykorzystuje do pomiaru wydajności dwa czujniki O2, jeden z przodu i jeden z tyłu katalizatora. Jeśli wydajność układu katalitycznego jest niska, uruchomiony zostanie kod P0420. W większości przypadków, kod usterki P0420 jest spowodowany przez zły katalizator. Nieprawidłowa mieszanka paliwowo-powietrzna może również tymczasowo lub trwale zmniejszyć wydajność katalizatora, powodując kod P0420.

Symptomy P0420

Najczęstszym objawem kodu P0420 jest lampka kontrolna silnika na desce rozdzielczej. W niektórych rzadkich przypadkach, można również zauważyć problemy, takie jak niewypały, wyższe zużycie paliwa lub nieprzyjemny zapach pochodzący z rury wydechowej.

Jednak w większości przypadków, najprawdopodobniej nie zauważysz żadnych objawów poza kontrolką silnika z kodem P0420 zapisanym w jednostce sterującej silnika lub module sterującym układu napędowego (PCM).

Jak poważny jest kod P0420?

Niski - Kod P0420 w większości przypadków nie spowoduje żadnych dalszych problemów z silnikiem Twojego samochodu.

Jedyną rzeczą, która może się potencjalnie zdarzyć jest to, że katalizator jest tak uszkodzony, że jego wewnętrzne części poluzują się i zablokują przepływ spalin, co jest jednak mało prawdopodobne.

Ale, kod usterki P0420 może sprawić, że emisja twojego samochodu będzie zła, co jest złe dla środowiska, więc należy go naprawić jak najszybciej.

Kod P0420 Przyczyny

Najczęstszą przyczyną kodu P0420 jest wadliwy katalizator. Może być również spowodowany przez wadliwy czujnik tlenu, wyciek układu wydechowego, wyciek wlotowy lub nieprawidłowe umieszczenie katalizatora.

Może to być uszkodzony zły katalizator, ale widziałem też wiele przypadków, gdy katalizator jest nowy, ale nie jest to oryginalna część OEM. Niektóre tańsze katalizatory mogą nie być wystarczająco wydajne i może się okazać, że trzeba będzie kupić zupełnie nowy katalizator od producenta.

Widziałem również katalizatory nie-OEM, które zostały zainstalowane zbyt daleko od silnika na rurze wydechowej w kierunku ostatniego tłumika. Z tego powodu katalizator nie będzie się wystarczająco nagrzewał i wywoła kod usterki P0420.

Jeśli mieszanka paliwowo-powietrzna w samochodzie nie jest prawidłowa z powodu wadliwego wtryskiwacza, wysokiego ciśnienia paliwa, wadliwego układu paliwowego lub uszkodzonego czujnika, może to spowodować nieprawidłowe działanie katalizatora. Oto wszystkie możliwe przyczyny P0420:

  • Uszkodzony katalizator (najczęstsza)
  • Zanieczyszczenie olejem w katalizatorze
  • Nieprawidłowe umieszczenie konwertera katalitycznego
  • Uszkodzony czujnik tlenu upstream lub downstream / wadliwe okablowanie
  • Nieszczelność kolektora wydechowego lub układu wydechowego
  • Zły rodzaj paliwa (paliwo ołowiowe zamiast bezołowiowego)
  • Bogata/chuda mieszanka (uszkodzenie katalizatora)
  • Błędne zapłonu (uszkodzenie katalizatora)
  • Wadliwy moduł sterowania silnikiem (rzadko)

Jakie naprawy mogą naprawić kod P0420?

Przed wymianą jakichkolwiek części powinieneś najpierw sprawdzić działanie katalizatora metodami podanymi w dalszej części artykułu. Najprawdopodobniej zmarnujesz pieniądze wymieniając tylko części, więc znacznie lepiej jest postawić właściwą diagnozę. Jednakże, oto kilka rzeczy, które mogą naprawić kod błędu P0420:

  • Czyszczenie konwertera katalitycznego
  • Wymienić katalizator
  • Wymienić przedni lub tylny czujnik tlenu
  • Naprawić uszkodzone okablowanie czujnika
  • Naprawić spalanie oleju
  • Naprawić błędne ognie
  • Naprawić ubogą lub bogatą mieszankę paliwową
  • Wymień jednostkę sterującą silnika (rzadko)

Najczęstsze błędy diagnozy P0420

Najczęstszym błędem jest wymiana czujników tlenu bez wykonania odpowiedniej diagnostyki. Przyczyną tego kodu silnika jest w większości przypadków katalizator - który może ulec uszkodzeniu w wyniku innych problemów z silnikiem samochodu, takich jak nieprawidłowe zapłony lub bogata lub uboga mieszanka paliwowo-powietrzna.

Sprawdź, czy nie ma innych kodów usterek za pomocą skanera diagnostycznego. Jeśli znajdziesz kody takie jak P0300, P0301, P0302, P0303, P0304, P0305, P0306, P0307, i P0308, masz silnik z błędnym zapłonem i błędne zapłony mogą powodować kod błędu P0420. W tym przypadku należy najpierw naprawić niewypały, wyczyścić kody i sprawdzić, czy kod P0420 powróci.

Jeśli znajdziesz kody DTC takie jak P0171, P0172, P0174 lub P0175, oznacza to, że Twój silnik pracuje na bogatym lub chudym paliwie. Może to być spowodowane wadliwym wtryskiwaczem paliwa, wysokim lub niskim ciśnieniem paliwa, czujnikiem MAF, czujnikiem temperatury płynu chłodzącego silnik lub prawie każdym wadliwym czujnikiem silnika. Mieszanka paliwowo-powietrzna musi zostać skierowana, a następnie sprawdzić, czy kod P0420 wraca.

W niektórych przypadkach, jeśli nie ma innych problemów z silnikiem, można spróbować użyć środka do czyszczenia katalizatora przed wymianą katalizatora. Istnieje wiele różnych dodatków na rynku, więc zalecamy wybór jednego z najlepszych środków do czyszczenia katalizatorów z naszej listy.

Częste przyczyny kodu P0420 według modelu samochodu

Kod usterki P0420 jest bardziej powszechny w niektórych modelach samochodów niż innych. Te modele samochodów są znane z tego, że mają problem z tym kodem usterki diagnostycznej. Oto lista najczęstszych przyczyn według marek samochodów.

Pamiętaj, że są to tylko ogólne wytyczne, i należy dokonać diagnozy przed wymianą jakichkolwiek części.

1. Chevrolet

Jeśli doświadczasz kodu p0420 w swoim chevrolecie, jest to często spowodowane wyciekiem spalin przed katalizatorem. Może to być również spowodowane przez wadliwy czujnik tlenu downstream (tylny) lub wadliwy katalizator.

Chevy silnik są znane do wycieku wokół kolektora wydechowego, więc należy zdecydowanie spojrzeć tam, jeśli można znaleźć jakieś dziwne dźwięki dmuchanie, gdy silnik jest uruchomiony.

2. Toyota & Nissan

Najczęstszą przyczyną P0420 w Toyota i Nissan samochodów jest zły katalizator. Możesz również upewnić się, że Twój silnik nie spala oleju silnikowego.

Sprawdź najpierw, czy nie ma wycieków podciśnienia i wycieków spalin. Następnie sprawdź, czy zauważysz niebieski dym wydobywający się z rury wydechowej. Jeśli tak, to znak, że możesz mieć problem z wentylacją skrzyni korbowej lub nawet coś tak złego jak uszkodzona turbosprężarka lub złe pierścienie tłokowe.

Jeśli nie zauważysz niebieskiego dymu przy jakichkolwiek obrotach, najprawdopodobniej Twój katalizator jest zużyty. Podobne problemy możesz znaleźć w samochodach marki Nissan.

2. Ford

Silniki Forda często mają wycieki podciśnienia lub uszkodzoną cewkę EGR lub inne elementy, co powoduje wadliwą mieszankę paliwowo-powietrzną, a następnie wywołuje kod usterki.

Sprawdź pamięć kodów za pomocą skanera diagnostycznego, aby zobaczyć, czy można znaleźć jakieś kody usterek dotyczące mieszanki paliwowo-powietrznej. Jeśli wszystko wygląda dobrze, sprawdź, czy nie ma wycieków spalin.

Zdiagnozować i wymienić katalizator, jeśli nie można znaleźć żadnych kodów usterek lub innych problemów z mieszanką powietrzno-paliwową.

3. Subaru i Honda

Jeśli znajdziesz kod P0420 w swoim Subaru lub Hondzie, to najprawdopodobniej winny jest katalizator. Może to być również spowodowane przez wyciek spalin lub zły czujnik tlenu.

Sprawdź, czy nie ma wycieków podciśnienia lub innych kodów silnika związanych z mieszanką paliwową. Sprawdź, czy nie ma żadnych wycieków spalin przed katalizatorem. Jednak najczęstszym problemem z silnikami Subaru jest katalizator ze względu na fakt, że wydają się one zużywać szybko na tych silników typu boxer.

4. Volkswagen (VW) / Skoda / Seat / Audi A4 1.8T / V6 2.4

Te samochody VAG mają kilka znanych problemów powodujących kod usterki P0420. Sprawdź funkcję zaworów zwrotnych pod wlotem i upewnij się, że wentylacja skrzyni korbowej jest wolna od zanieczyszczeń, co powoduje, że silnik spala olej, który zatyka katalizator.

Sprawdź czy nie ma wycieków spalin wokół jakichkolwiek rur flex na rurze wydechowej (częsta przyczyna) i sprawdź czy nie ma kodów silnika związanych z czujnikami tlenu. Jeśli nie znaleziono żadnych problemów, wymień katalizator. Jest to powszechny problem zarówno na 1,8T i V6 silników benzynowych.

Zalecane narzędzia do diagnozy

  • Diagnostyczne narzędzie skanujące OBD
  • Multimetr
  • Podstawowe narzędzia ręczne
  • Termometr laserowy
  • Podręcznik naprawy samochodu
  • Środek do czyszczenia styków elektrycznych

Jak zdiagnozować kod P0420

Kod P0420 jest najczęściej spowodowane przez wadliwy katalizator, jak wspomniano wcześniej. Tak czy inaczej, należy zawsze zdiagnozować go prawidłowo z metodami w dół poniżej przed wymianą jakichkolwiek części.

  1. Podłącz skaner OBD2 i poszukaj powiązanych kodów usterek. Naprawić wszelkie kody problemów związanych z zapłonem lub paliwa pierwszy.
  2. Sprawdź dane na żywo, aby zobaczyć przód i odczytać sygnały napięcia czujnika O2. Silnik samochodu powinien być scorching - i przedni czujnik powinien wahać się w granicach 0-1 V, a tylny powinien być stały na 0,7 - 0,9 V. Jeśli uzyskasz podobne odczyty, istnieje szansa, że katalizator jest uszkodzony.
  3. Rozgrzej silnik i sprawdź temperaturę przodu katalizatora, a następnie tyłu za pomocą termometru laserowego. Jeśli silnik jest gorący i nie ma różnicy w temperaturze przed i za katalizatorem - Twój katalizator może nie działać zgodnie z przeznaczeniem.
  4. Jeśli katalizator jest zamontowany dostępny, może warto zdjąć rurę z jednego końca i sprawdzić wewnątrz katalizatora, czy nie ma wizualnych uszkodzeń.
  5. Jeśli wszystko wskazuje na wadliwy katalizator - wymień go. Jeśli nie możesz znaleźć żadnego problemu z temperaturą, napięciem lub oględzinami, powinieneś spróbować naprawić inne powiązane kody usterek, a następnie wyczyścić kody i spróbować ponownie.
  6. Jeśli nadal nie możesz znaleźć żadnych problemów. Upewnij się, że jest to oryginalny katalizator OEM i że jest on zainstalowany w oryginalnym miejscu. Jeśli wszystko wydaje się w porządku - wymień katalizator.

Wideo dla bardziej zaawansowanych rozwiązywania problemów:

Katalizator uszkodzony Przyczyny

Katalizator służy do redukcji trzech głównych przyczyn zanieczyszczeń powstających podczas spalania benzyny - tlenku azotu (NOX), tlenku węgla i węglowodorów. Robi to poprzez przekształcenie tych szkodliwych substancji w mniej szkodliwe, które są łatwe dla naszego zdrowia i przyczyniają się do czystej jakości powietrza!

Istnieje kilka rzeczy, które są znane z uszkodzenia katalizatora, co może spowodować kod usterki; oto najczęstsze z nich:

  • Niewypały
  • Zużycie oleju
  • Wyciek z układu wydechowego
  • Nieszczelność wlotu
  • Bogata mieszanka
  • Niska mieszanka
  • Zły ECM/PCM

Szacowany koszt naprawy

Nie ma stałego kosztu naprawy kodu P0420, ze względu na ilość różnych przyczyn. Jednak jest to często spowodowane przez wadliwy katalizator, który zwykle kosztuje od 500 $ do 1500 $.

Szacunkowy koszt naprawy kodu jest następujący. Ceny obejmują części i pracę roboczą w warsztacie. Koszty nie obejmują kosztów diagnostyki.

  • Wymiana konwertera katalitycznego - od 500 do 1500 USD
  • Wymiana przedniego czujnika tlenu - od 150 do 300 USD
  • Wymiana tylnego czujnika tlenu - od 150 do 300 USD

Czy mogę usunąć jakieś części, aby pozbyć się kodu P0420?

Nie możesz po prostu usunąć żadnych części, aby naprawić ten kod usterki, ponieważ najprawdopodobniej da ci inny kod usterki lub inne problemy. Ale, można przeprogramować jednostkę sterującą silnika, aby zabrać monitorowanie katalizatora. Nadal nie jest to zalecane, ponieważ w większości krajów i stanów, będzie to nielegalne.

Jeśli chcesz przeprogramować funkcję, możesz również całkowicie usunąć katalizator. Pamiętaj, że jeśli usuniesz katalizator, najprawdopodobniej nie przejdziesz żadnych testów emisji i możesz doświadczyć problemów prawnych.

Istnieje również inny sposób na oszukanie modułu sterowania silnikiem poprzez zastąpienie tylnego czujnika tlenu wewnątrz małej rury. Ta metoda może działać, jeśli desperacko chcesz pozbyć się kodu P0420, ale nie jest to zalecana metoda i może wpędzić Cię w kłopoty.

Jak wyczyścić kod P0420?

Aby wyczyścić kod P0420, musisz użyć skanera OBD-ii. Pamiętaj, że samo wyczyszczenie kodu P0420 prawdopodobnie tylko tymczasowo rozwiąże Twój problem. Aby naprawić go na stałe, musisz naprawić podstawowy problem.

Powiązane kody:

P0430 - Wydajność systemu katalizatora poniżej progu (Bank 2)

Kamil Warzecha

Redakcja Meguiars.com.pl

Zobacz również