img

Światła hamowania nie działają, ale światła tylne tak? (Jak naprawić)

Światła hamowania i światła tylne często składają się z jednej żarówki, ale działają w różny sposób.

Jazda nocą bez świateł hamowania lub tylnych może być więc bardzo niebezpieczna. Problem polega na tym, że często nie można stwierdzić, czy światła tylne i hamulcowe są niesprawne.

Dlatego konieczne jest, aby działały zarówno światła tylne, jak i hamulcowe. Czasami jednak zdarza się, że jedno z nich działa, a drugie nie. Dlaczego tak się dzieje?

Najczęstszym powodem, dla którego nie działają światła hamowania, a działają światła tylne, jest uszkodzona żarówka. Może to być również spowodowane przepaleniem bezpiecznika, uszkodzeniem przełącznika świateł hamulcowych lub problemami z okablowaniem.

Światła tylne pojazdu działają prawidłowo, ale po naciśnięciu hamulca nie zapalają się światła hamowania. Jest to dziwny problem, ponieważ zasadniczo połączenia obu świateł pochodzą z tego samego źródła. Albo jedno światło świeci mocniej niż drugie, albo światła tylne całkowicie wyłączają się po naciśnięciu hamulca.

Bez względu na to, z czym masz problem, istnieje jego przyczyna i rozwiązanie.

Oto bardziej szczegółowa lista powodów, dla których nie działają światła hamowania, a światła tylne tak:

Spis treści pokaż 5 Przyczyny niedziałania świateł hamowania i świateł tylnych 1. Złe żarówki 2. Zły przełącznik świateł hamowania 3. Uszkodzony bezpiecznik lub skrzynka bezpieczników 4. Złe gniazda i złącza 5. Pęknięty przewód

5 Przyczyny tego, że światła hamowania nie działają, ale światła tylne tak

1. Złe żarówki

W nowych samochodach w światłach tylnych często stosuje się diody LED. Jeśli jednak masz starszy samochód, powinieneś sprawdzić żarówki.

Światło hamowania i światło tylne często mają tę samą żarówkę, ale w ich wnętrzu znajdują się dwa różne obwody. Może się więc zdarzyć, że jeden obwód jest sprawny, a drugi przepalony.

Wymiana żarówek jest często bardzo prosta, a ich wymiana jest bardzo tania. Jeśli jednak chcesz je zmierzyć, aby upewnić się, że nie są martwe, możesz zmierzyć je multimetrem lub użyć zewnętrznego źródła napięcia 12 V do ich sprawdzenia.

Jednoczesne uszkodzenie wszystkich trzech żarówek świateł hamulcowych jest mało prawdopodobne, ale jeśli przez dłuższy czas jeździłeś niezauważalnie, jest to absolutnie możliwe. Może też dojść do zwarcia w obwodzie, które spowodowało przepalenie wszystkich świateł, jeśli zainstalowano niewłaściwy bezpiecznik.

Zwłaszcza jeśli nie działają światła hamowania, ale działa trzecie światło hamowania, istnieje duże prawdopodobieństwo, że są to tylko dwie przepalone żarówki.

2. Zły przełącznik świateł hamowania

Uszkodzony przełącznik hamulca to powszechny problem, gdy nie działają światła hamowania. Przy pedale hamulca znajduje się niewielki przełącznik, który informuje jednostkę sterującą o naciśnięciu pedału, przekazując zasilanie do świateł hamulcowych.

Przełącznik świateł hamulcowych można sprawdzić za pomocą multimetru, aby upewnić się, że po zwolnieniu przełącznika hamulca uzyskuje się połączenie, a po jego naciśnięciu - nie. W zależności od typu przełącznika hamulcowego może być również odwrotnie.

3. Uszkodzony bezpiecznik lub skrzynka bezpieczników

Wszystkie urządzenia elektroniczne w samochodzie są zasilane energią elektryczną za pomocą przewodów, które przechodzą przez skrzynkę bezpieczników. Nowoczesne samochody mają dwie lub więcej skrzynek bezpieczników. Często jedna z nich znajduje się pod deską rozdzielczą, a druga pod maską.

Należy wyjąć instrukcję obsługi pojazdu i sprawdzić lokalizację bezpiecznika świateł hamulcowych. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że z powodu przepięcia elektrycznego przepalił się bezpiecznik światła hamowania. Zidentyfikować właściwy bezpiecznik i wymienić go na podobny.

W większości przypadków istnieje przyczyna przepalenia bezpiecznika. Jeśli bezpiecznik jest przepalony, należy upewnić się, że nie ma zwarcia na przewodach lub w złączu do światła hamowania. W niektórych przypadkach bezpieczniki mogą jednak przepalić się, ponieważ są stare.

Pamiętaj, aby jednocześnie sprawdzić, czy w skrzynce bezpieczników nie ma śladów wody, która może powodować zwarcia w obwodzie i przepalenie bezpiecznika.

4. Złe gniazda i złącza

Korozja może również występować na stykach w złączach świateł tylnych. Wymontować złącza świateł tylnych i sprawdzić, czy nie ma na nich śladów rdzy lub korozji. Spryskać je środkiem do czyszczenia elektrycznego i ponownie zamontować.

Należy również sprawdzić, czy w samochodzie znajduje się wtyczka łącząca przełącznik świateł hamulcowych z tylnym światłem. W niektórych przypadkach na podłodze samochodu znajduje się wtyczka, która została zalana wodą, co spowodowało korozję.

Sprawdź schemat instalacji elektrycznej, aby zlokalizować wszelkie wtyczki w samochodzie.

Istnieje również możliwość, że w gniazdach, w których zamontowane są żarówki, występuje korozja lub rdza. Sprawdzić, czy nie uległy one korozji i wyczyścić je za pomocą sprayu elektronicznego.

5. Uszkodzony przewód

W rzadkich przypadkach może się zdarzyć, że gdzieś jest pęknięty przewód. Znalezienie go może być trudne, ponieważ przewody wewnątrz układu świateł hamulcowych mogą przebiegać od przodu samochodu do tyłu.

Dobrym sposobem jest zmierzenie napięcia na tylnym świetle po naciśnięciu pedału hamulca i wykonanie tej samej czynności na przełączniku pedału hamulca. Jeśli na żadnym z przewodów prowadzących do przełącznika świateł hamulcowych nie ma napięcia, występuje problem z zasilaniem; może to być uszkodzony bezpiecznik lub przewód.


Kamil Warzecha

Redakcja Meguiars.com.pl

Zobacz również