Surfując po sieci i zgłębiając dyskusje na temat samochodów używanych, możesz natknąć się na pewien skrót i zastanawiać się, o co w nim chodzi - JDM.
JDM to skrót od Japanese Domestic Market (japoński rynek krajowy) i jest to jeden z najbardziej unikalnych i być może niedocenianych obszarów kupna i sprzedaży samochodów używanych.
Ale co jest tak interesującego i wyjątkowego w samochodach JDM? Skąd ta cała fascynacja wokół nich? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w dzisiejszym blogu poświęconym niesamowitemu światu japońskich samochodów JDM.
Spis treści wystawa Co to znaczy JDM? Technologia Skąd bierze się popyt na modele JDM? Gdzie modele JDM cieszą się największą popularnością? Osiągi i Kei Cars Co z samochodami "kei"? Modele JDM i rynek amerykański Podsumowanie - JDM: siła dobra?Co to znaczy JDM?
Jak sama nazwa wskazuje, japoński rynek krajowy (JDM) odnosi się do samochodów, które początkowo były produkowane z myślą o sprzedaży wyłącznie na rodzimym rynku japońskim.
Innymi słowy, nie są to modele eksportowe. Skąd takie rozróżnienie? Cóż, zachodni kierowcy uważają za oczywiste, że wiele czynników wpływających na produkcję samochodów w Europie i Ameryce Północnej jest zbieżnych, z wyjątkiem przebiegu na paliwo, w przypadku którego oczekiwania Europejczyków są znacznie wyższe.
Technologia
Jeśli chodzi o oczekiwania Japończyków w stosunku do Europejczyków i Amerykanów Oczekiwania Europejczyków/Północnych Amerykanów, to jak spojrzenie na dwa zupełnie różne światy. Rynek japoński jest w znacznie większym stopniu napędzany przez innowacje technologiczne i integrację nowych technologii, podczas gdy rynki zachodnie są bardziej wyrozumiałe w tym względzie, preferując samochody, które będą służyć przez długi czas i mogą być niezawodnie użytkowane nawet przez kilkanaście lat.
Niektórzy mogą twierdzić, że niektóre nowe technologie, takie jak nawigacja AR, pomagają zmniejszyć tę różnicę, ponieważ wielu młodych zachodnich nabywców jest bardziej zafascynowanych nowinkami technologicznymi niż poprzednie pokolenia.
Jednak ogólna różnica pozostaje. Japońscy właściciele samochodów są znacznie bardziej skłonni i gotowi do zmiany samochodu po krótszym czasie, jeśli oznacza to dostęp do najnowszej technologii.
Zmusza to japońskich producentów OEM do bardziej agresywnego działania, aby te nowinki technologiczne były zintegrowane i działały w modelach JDM, nawet jeśli nie są jeszcze w 100 procentach doskonałe.
Japoński model częstej zmiany samochodów często pozostawia ogromną nadwyżkę pojazdów, z którą firmy nie mają nic innego do zrobienia, jak tylko sprzedać je zagranicznym nabywcom lub zniszczyć.
Skąd bierze się popyt na samochody JDM?
Powyżej wyjaśniono podaż samochodów JDM, ale skąd bierze się popyt na nie? Pierwszym czynnikiem, który wyjaśnia popyt na JDM, jest wyjątkowość tych pojazdów. Niektóre modele JDM są unikalną i niezmiennie lepszą wersją modelu eksportowego.
Na przykład fani sportowych modeli Subaru Impreza w Wielkiej Brytanii ścigali się z modelami JDM ze względu na ich mocniejsze silniki i lepsze osiągi. Modele eksportowe z Wielkiej Brytanii były porównywane do wykastrowanych zwierząt ze względu na brak mocy i osiągów.
Innym czynnikiem jest zapotrzebowanie na niedrogie pojazdy flotowe. Kraje takie jak Filipiny, na przykład, nie są tak zasobne w gotówkę jak Chiny i nie mają silnej krajowej bazy produkcyjnej pojazdów użytkowych, takich jak ciężarówki.
Kupowanie nowych modeli z Chin jest drogie, podobnie jak z Japonii, ale z drugiej strony nadwyżki modeli JDM są bardzo przystępne cenowo i łatwo dostępne. Do popularnych modeli należą Isuzu Elf, Isuzu Giga, Mitsubishi Canter, Hino Profia... lista jest długa. Nigdy o nich nie słyszałeś? To dlatego, że są to modele JDM.
Kultury JDM", która odnosi się do tych, którzy importują samochody JDM, aby wykorzystać ich potencjał modyfikacyjny lub wyróżnić się z tłumu samochodem, którego być może nikt inny nie ma w ich okolicy, a może nawet w ich okręgu lub stanie. Poniżej omówimy oba te pomysły bardziej szczegółowo.
Gdzie modele JDM cieszą się największą popularnością?
Patrząc wyłącznie na statystyki, trzeba przyznać, że Nowa Zelandia jest prawdopodobnie największym fanem pojazdów JDM. W Nowej Zelandii około 60 procent zarejestrowanych pojazdów drogowych pochodzi z rynków zagranicznych.
Wśród tych importowanych pojazdów aż 94 procent stanowią modele japońskie. Realnie rzecz biorąc, w latach 2015-2019 kraj ten zaimportował około 134 800 pojazdów JDM. Do popularnych modeli w Nowej Zelandii należą (ale nie tylko):
- Mazda 3 (Axela)
- Suzuki Swift
- Nissan Tiida
- Toyota Corolla
- Mazda 2 (Demio)
Dwie kolejne kategorie, które cieszą się dużą popularnością, to samochody sportowe o wysokich osiągach i samochody "Kei", którym przyjrzymy się dokładniej poniżej. Poza Nową Zelandią JDM cieszy się także dużą popularnością w Wielkiej Brytanii, Kanadzie i Australii. Z wyjątkiem Kanady, jest coś, co łączy rynek japoński, nowozelandzki, brytyjski i australijski - wszystkie te kraje jeżdżą po lewej stronie drogi.
Ponieważ we wszystkich tych krajach powszechne są samochody z napędem prawostronnym (co oznacza, że kierownica znajduje się po prawej stronie kabiny pasażerskiej), a kultura importu jest bardziej liberalna, stosunkowo łatwo jest sprowadzić na te rynki samochody JDM.
Niektóre z nich są kupowane na aukcjach przez niezależne salony samochodowe, naprawiane, a następnie sprzedawane z zyskiem. Unikatowość modeli sprawia, że są one bardzo atrakcyjne dla odpowiednich grup nabywców.
Osiągi i samochody Kei
Powyżej wspomnieliśmy o popularności modeli wyczynowych i tak zwanych samochodów "kei" w sferze JDM. Jeśli chodzi o samochody wyczynowe, popularne są takie modele, jak Toyota MR2, Toyota Supra, Subaru Impreza, Nissan R34 GTR, Nissan Skyline, Nissan 180SX i inne.
Bardzo często samochody te nie są importowane do użytku ulicznego, ponieważ są zbyt trudne do zarejestrowania i ubezpieczenia, albo są po prostu nielegalne ze względu na brak zabezpieczeń.
Prawdopodobnie najsłynniejszym przykładem zakazanego modelu jest Nissan Skyline GT-R, który jest zakazany w USA, ponieważ nie spełnia wymagań ustawy o bezpieczeństwie importowanych pojazdów z 1988 roku (Imported Vehicle Safety Compliance Act of 1988).
Niektóre modele, takie jak Mazda MX5, Toyota MR2 i inne, są używane jako samochody legalne na ulicach i są importowane ze względu na ich unikalne specyfikacje w porównaniu z eksportowymi wersjami tego samego samochodu. Powyżej wspomnieliśmy o entuzjastach z Wielkiej Brytanii, którzy chcieli dostać w swoje ręce modele JDM Subaru Impreza/WRX zamiast modeli brytyjskich, ponieważ oferują one inne specyfikacje, takie jak AVC, więcej koni mechanicznych, inną skrzynię biegów, większe wtryskiwacze, lepsze hamulce... i tak dalej.
Nie chodzi o to, że Subaru próbuje uczynić samochód "gorszym" przy eksporcie, ale raczej musi uczynić go opłacalnym dla rynku zagranicznego, co wyjaśnia wiele różnic. Jednak zakup używanych modeli JDM pozwala nabywcom z Wielkiej Brytanii uzyskać pożądaną specyfikację - lub potencjalną specyfikację, jeśli zamierzają modyfikować i tuningować - bez wydawania więcej niż na rynku brytyjskim. Co więcej, samochód jest przystosowany do jazdy po prawej stronie i gotowy do jazdy po brytyjskich drogach.
Nie oznacza to, że samochody JDM nie mają ograniczeń w zakresie osiągów. Przepis Japońskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (JAMA) wprowadził dobrowolne ograniczenia prędkości w wielu samochodach JDM, gdzie prędkościomierze i prędkości maksymalne sięgają tylko do 111,8 km/h (180 km/h).
A co z samochodami "kei"?
Są to bardzo specjalne i niepowtarzalne kompaktowe samochody użytkowe, zwykle z bardzo małymi silnikami o pojemności około 660 cm3 i długości nie większej niż 12 stóp. Do popularnych modeli należą Suzuki Jimny, Honda Beat, Daihatsu Copen, Autozam AZ-1 i inne. Są to pojazdy użytkowe stworzone pierwotnie z myślą o ultrakompaktowych ulicach Tokio, Osaki i innych dużych miast w Japonii. Są małe, ale niezawodne, łatwe do zaparkowania i przyjemne w prowadzeniu.
Samochód kei jest atrakcyjny w kraju takim jak Holandia, gdzie przestrzeń jest ograniczona, a wydatki związane z motoryzacją wysokie. Mniejsze silniki są wydajne, ale i tanie w ubezpieczeniu. Na wąskich ulicach Amsterdamu bardzo łatwo je zaparkować! To samo dotyczy Londynu, Paryża, Berlina, a nawet Sydney i Melbourne.
Modele JDM i rynek amerykański
Więc jak to jest z JDM i USA? Dlaczego kraj wolnych ludzi nie jest zalany pojazdami JDM jak inne kraje, o których wspomnieliśmy? Cóż, Stany Zjednoczone mają całkiem przyzwoity rynek, ale jego wielkość jest wciąż poważnie ograniczona przez przepisy, które nakazują, by każdy importowany samochód, który nie spełnia amerykańskich norm bezpieczeństwa, mógł być sprowadzony dopiero po osiągnięciu wieku 25 lat.
Ponieważ wiele samochodów JDM technicznie nie spełnia tych norm, amerykańscy entuzjaści są zmuszeni do corocznego aktualizowania swoich potencjalnych zakupów JDM poprzez sprawdzanie, które nowe modele stają się legalne wraz z upływem każdego roku kalendarzowego. Zakładając, że zasada ta nie zmieni się w najbliższym czasie, można powiedzieć, że z każdym rokiem potencjał rynku JDM w USA rośnie, ponieważ nowsze i lepiej skonstruowane modele - a więc trwalsze - zyskują na popularności.
Tak naprawdę jednak rynek amerykański nigdy nie będzie miał takiego zasięgu, jak kraje wymienione powyżej, jeśli będą obowiązywały tego rodzaju zasady, ponieważ nakładają one ogromne ograniczenia na dostępne modele i bardzo utrudniają znalezienie na przykład modeli z mniejszym przebiegiem.
Podsumowanie - JDM: siła dobra?
Opinie na temat samochodów JDM są podzielone. Niektórzy uważają je za świetną alternatywę dla pojazdów krajowych, oferującą niepowtarzalną stylistykę, a także dostęp do nowszych technologii, ale w starszych modelach.
Na przykład Honda Accord z 2003 roku, produkowana w JDM, była wyposażona w opłacalną technologię zmiennych faz rozrządu cylindrów, którą w USA zarzucono po nieudanej próbie zastosowania jej w latach 80. w samochodach marki Cadillac. Technologia ta nie była dostępna w modelach eksportowych aż do 2008 roku.
Głównym minusem samochodów JDM są potencjalne ograniczenia prędkości - choć limity mocy zostały zniesione już w 2004 roku - a także często wysoki przebieg. Mimo że średni roczny przebieg samochodów japońskich jest zdecydowanie niższy niż amerykańskich, samochody JDM trafiające na rynki zagraniczne są starsze, a więc wciąż mają dość duże liczby na liczniku kilometrów.
Dla wielu osób jest to jednak tylko zachętą do "polowania" na modele, które charakteryzują się niskim przebiegiem, niskimi kosztami i zaawansowaną technologią, co czyni JDM tak atrakcyjnym.
Tak długo, jak będą dostępne unikalne modele, JDM bez wątpienia będzie się rozwijać.