Przeguby uniwersalne, inaczej zwane przegubami typu U, są istotną częścią wału napędowego w samochodach z napędem na tylne i na cztery koła. Gdy ta istotna część wału napędowego ulegnie awarii, doświadczysz niezliczonych objawów, od hałasu po problemy z prowadzeniem pojazdu.
Omówimy najważniejsze objawy uszkodzonego przegubu uniwersalnego i pokażemy, ile będzie kosztować jego wymiana. Zacznijmy od zapoznania się z objawami, których należy szukać.
Najczęstszym objawem uszkodzonego przegubu uniwersalnego są drgania samochodu przy wyższych prędkościach. Może on również powodować odgłosy stukania lub piszczenia podczas jazdy, a w najgorszym przypadku może uszkodzić uszczelki, co spowoduje, że skrzynia biegów zacznie przeciekać.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzonego przegubu uniwersalnego:
Spis treści pokaż Objawy uszkodzonego przegubu uniwersalnego (U) 1. Piszczący odgłos 2. Odgłos stukania 3. Wibracje 4. Wyciek płynu przekładniowego 5. Nie można ruszyć pojazdem Położenie przegubu uniwersalnego (U-Joint) Funkcja przegubu uniwersalnego (U-Joint) Koszt wymiany przegubu uniwersalnego (U-Joint)Zły przegub uniwersalny (U-Joint) Objawy
1. Piszczący odgłos
Wszystkie elementy łożyska przegubu uniwersalnego są nasmarowane po zamontowaniu w pojeździe. Jednak po dłuższym użytkowaniu pojazdu smar może przestać smarować łożyska. Wiadomo, że smar odparowuje lub przemieszcza się z panewki łożyska, gdy przegub uniwersalny skręca się z wałem napędowym.
Kiedy łożysko staje się suche, dochodzi do kontaktu pomiędzy metalowymi powierzchniami, co powoduje piszczenie. Ten stan jest najbardziej powszechny, gdy wał napędowy się obraca, więc najczęściej można go zauważyć, gdy zaczynamy jazdę do przodu lub do tyłu. Po przekroczeniu prędkości 5-10 km/h piszczenie może nie być już słyszalne, ponieważ inne odgłosy pojazdu są głośniejsze.
2. Odgłosy stukania
Piszczenie nie jest jedynym hałasem, jaki mogą wydawać przeguby równobieżne. Może być również słyszalny trzask połączony z dźwiękiem dzwonienia, najczęściej podczas zmiany biegu z jazdy na wsteczny. Dźwięk ten oznacza, że łożyska przegubów równobieżnych mają odpowiedni luz podczas jazdy, ale zatrzymują się gwałtownie po przełączeniu biegu na wsteczny.
Jeśli po usłyszeniu piszczącego odgłosu dopuścisz do tego, że łożyska pozostaną nienasmarowane, prawdopodobnie będzie to następny krok. Można wprawdzie dodać smaru, aby przedłużyć żywotność łożysk, ale nie spowoduje to cofnięcia już powstałych uszkodzeń.
3. Wibracje
Jeśli zaczniesz odczuwać wibracje, gdy pojazd porusza się do przodu, może to oznaczać, że łożyska przegubu homokinetycznego są zużyte do tego stopnia, że wał napędowy porusza się poza normalnym zakresem obrotu. Taka sytuacja prowadzi do drgań i braku wyważenia.
Można zauważyć, że wibracje są większe niż gdyby koło było niewyważone, ponieważ wał napędowy porusza się trzy do czterech razy szybciej niż koła. Uszkodzony U-joint powoduje uszkodzenia innych kluczowych części, takich jak skrzynia biegów. Aby uniknąć dalszych uszkodzeń, należy wymienić przegub.
4. Wyciek płynu przekładniowego
Czasami wyciek płynu przekładniowego może być spowodowany przez zużyty przegub uniwersalny. W takim przypadku można zauważyć wyciek z tylnej części skrzyni biegów.
Zwykle wyciek pojawia się dopiero po zignorowaniu innych objawów. W miarę zużywania się przegubów uniwersalnych tuleja wału tylnego skrzyni biegów powoduje uszkodzenie uszczelki wału wyjściowego skrzyni biegów, umożliwiając przedostawanie się płynu. W tym momencie należy liczyć się z koniecznością przeprowadzenia bardziej rozległej naprawy niż tylko wymiana zużytego U-jointa.
5. Brak możliwości poruszania pojazdem
Jeśli kiedykolwiek widziałeś samochód ciężarowy stojący na poboczu drogi, pod którym znajdował się wał napędowy, możesz się założyć, że przyczyną problemu był właśnie U-joint. Jeśli przeguby nie są wymieniane przy pierwszych oznakach awarii, mogą powodować poważne problemy, a nawet całkowite rozłączenie wału napędowego.
Gdy wał napędowy ulegnie uszkodzeniu, spadnie na podłoże i przestanie przenosić moc. W tym momencie Twój pojazd będzie wymagał czegoś więcej niż tylko wymiany przegubu typu U-joint. W rzeczywistości może być konieczny całkowicie nowy wał napędowy.
Położenie przegubu uniwersalnego (U-Joint)
Przegub uniwersalny znajduje się na układzie napędowym. Istnieją dwa U-joint, jeden bliżej silnika, a drugi przy tylnym mechanizmie różnicowym w pojazdach z napędem na tylne koła. Jednak w pojazdach z napędem na cztery koła stosuje się więcej połączeń przegubu uniwersalnego w całym układzie napędowym.
W pojazdach z napędem na przednie koła nie stosuje się przegubów typu U-joint. Zamiast tego, samochody te mają dwa przeguby homokinetyczne (CV), które umożliwiają również pewną kompensację przy kierowaniu pojazdem.
Funkcja przegubu uniwersalnego (U-stawu)
Przegub uniwersalny jest odpowiedzialny za połączenie wału napędowego z mechanizmem różnicowym. W niektórych pojazdach przeguby typu U łączą także wał napędowy z przekładnią lub dwa wały napędowe razem. Ten element w kształcie krzyża jest wyposażony w łożyska na obu końcach, co umożliwia ruchy boczne i poprzeczne wału napędowego.
Przegub typu U pozwala na niewielkie zmiany położenia mechanizmu różnicowego, skrzyni biegów i wału napędowego. Połączenie pomiędzy przekładnią a mechanizmem różnicowym nie może być tylko statyczne. Musi poruszać się niezależnie od pojazdu w każdym terenie, ponieważ mechanizm różnicowy i przekładnia nie pozostają w jednej linii przez cały czas. Podczas gdy przegub uniwersalny kompensuje ruch, wał napędowy pozostaje połączony i obraca się swobodnie.
Koszt wymiany przegubu uniwersalnego (U-Joint)
Koszt wymiany U-jointa szacuje się na 225 do 300 USD. Koszt robocizny wynosi od 100 do 125 USD, natomiast koszt części od 125 do 200 USD.
Ceny te różnią się jednak w zależności od marki i modelu samochodu, którym jeździsz. Istnieje możliwość samodzielnej wymiany przegubów równobieżnych, jeśli użytkownik ma zdolności mechaniczne i dysponuje odpowiednimi narzędziami.